TBQ

Zo krijg je je gebouw efficiënt brandveilig

12 april 2021

 

Of je nu werkt als gebouwbeheerder, facilitymanager, projectleider of veiligheidsadviseur; de veiligheid van de bewoners, medewerkers of patiënten staat vanuit de zorgplicht altijd voorop. Daarom is brand- en gebouwveiligheid vandaag de dag nog steeds zo belangrijk. En vergeet niet dat een groot aantal bewoners van bijvoorbeeld jouw zorginstelling wellicht vaak minder mobiel is. Dit vraagt dan ook om extra oplettendheid in geval van het veilig kunnen vluchten. Misschien is het borgen van veiligheid voor jou appeltje-eitje maar heb je wel het idee dat het allemaal net iets gemakkelijker kan. Of wellicht heb je, als je naar de voorschriften van het Bouwbesluit kijkt, nog niet echt duidelijk in kaart waar je nu precies staat. Samen komen we er wel uit, want wij van TBQ helpen je graag.

 

 

Met Brandcheck hebben we namelijk dé tool in huis waarmee jij niet alleen eenvoudig en overzichtelijk kan aantonen in hoeverre je voldoet aan de wet- en regelgeving en wat de risico's van eventuele onvolkomenheden zijn. Maar ook kan je aantonen dat de maatregelen die je hebt genomen, zorgen voor de veiligheid. Bij een bezoekje van de brandweer of inspectie kan jij dat dan ook eenvoudig laten zien. Het handige aan de tool is dat het inzichtelijk maakt dat gelijkwaardige maatregelen minstens zo effectief zijn en dat hiermee 'gewoon' wordt voldaan aan de voorschriften van het Bouwbesluit. Maar hoe werkt Brandcheck precies? Dat leggen we je graag uit in twee simpele stappen.

 

1. Alles in één systeem

Brandcheck kan je zien als een dashboard waar je via een website toegang tot krijgt. Op dit dashboard krijg jij als beheerder of verantwoordelijke alle gebouwen of instellingen overzichtelijk te zien die jij onder je hoede hebt. Of dit er nu één of tien zijn, dat maakt niet uit. Gebruikersbeheer, gebouwbeheer en brandveiligheidsscans krijg je allemaal te zien. Met behulp van het dashboard krijg je inzicht in de resultaten op de verschillende niveau's van het gebouw: voor de organisatie, de locatie, het gebouw en de afdeling. Dat Brandcheck een dashboard is, betekent niet dat je van bijvoorbeeld een computer afhankelijk hoeft te zijn. We ontwikkelden namelijk twee apps voor smartphones en tablets.

2. Scannen maar!

Via de apps waar we het net over hadden, kan je snel en eenvoudig brandveiligheidsscans uitvoeren door het invullen van meerkeuze vragenlijsten. De scans zijn er zowel voor medewerkers als voor experts. Bij de antwoorden die jij op de vragen geeft, kan je waar nodig foto's, markeringen op de plattegrond en notities toevoegen. En als je alle vragen hebt beantwoord en de scan op 100% staat, rond je de scan af door hem te verzenden. In de app blijft de scan en de datum zichtbaar. Eenvoudig toch?

Unieke eigenschap

Nu we de twee stappen van Brandcheck hebben gehad, willen we nog een belangrijke eigenschap van de tool toelichten. De basis van de tool wordt namelijk gevormd door een uniek ontwikkeld rekenmodel van TNO. Het model richt zich niet enkel op de regelgestuurde benadering, maar juist ook op de risicobenadering. De ingevulde antwoorden bij de vragenlijsten, vormen het resultaat van deze risicoberekening. Door dit resultaat krijg je overzichtelijk en eenvoudig inzicht in de eventuele risico's van jouw gebouw voor de brandveiligheid. Hierdoor weet jij de grootte van deze risico's en of er effectieve alternatieven zijn om aan een voorgeschreven maatregel te voldoen. Onze tool is geschikt voor (bijna) alle functies van het Bouwbesluit.

 

Bel of mail ons via de contactgegevens onderaan de pagina zodat we je kunnen laten zien hoe eenvoudig het werkt.

 

Geschreven door Max Gouswaart

Naar nieuwsoverzicht

Kennis & Innovatie

Kennis & Innovatie

Kennis & Innovatie

Contactgegevens

Houttuinlaan 14
3447 GM  Woerden
Telefoon: +31 (0)348 489600
E-mailadres: info@tbq.nl